نامه اندیشکده پیشران در حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا

نامه اندیشکده پیشران به رئیس جمهور در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا
اندیشکده پیشران در نامه‌ای به رئیس جمهور بر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا از جمله کاهش قیمت خودرو، توقف زیان‌دهی خودروساز، از بین بردن اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای حذف دلالی و سوداگری‌ها، تاکید کرد.



متن نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی

جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: کاهش قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا

باسلام و احترام؛

همان‌طورکه مستحضر هستید، قیمت دو خودروی تارا دنده‌ای و شاهین در معاملات بورس کالا مورخه 18 دی ماه سال جاری، به ترتیب 54 و 42 میلیون تومان نسبت به عرضه قبل در بورس کالا کاهش داشت. همچنین، این خودروها به ترتیب 200 و 160 میلیون تومان ارزان‌تر نسبت به بازار در بورس کالا به فروش رفتند.

تحلیل: قیمت‌گذاری دستوری خودروها سبب زیان انباشته 150 هزار میلیارد تومانی تا آذر ماه سال 1401 شده است. اصرار بر تولید خودرو با قیمت زیان‌ده سبب کاهش شدید نقدینگی برای افزایش تولید شده است. این اقدام سبب کاهش تولید و عرضه خودرو شده و افزایش قیمت خودروها در بازار را در پی دارد. حل این مسئله نیازمند اصلاح قیمت‌ها است که دارای تبعات سیاسی و اجتماعی برای تصمیم‌گیران است. باتوجه به این شرایط، عرضه خودرو در بورس کالا بدون اینکه تبعات سیاسی و اجتماعی ایجاد کند سبب اصلاح قیمت شده است. این اصلاح قیمت به نفع مصرف‌کننده واقعی بوده و سبب توقف زیان‌دهی و سودآوری خودروساز و رشد ارزش سهام آن شده است؛ زیرا قیمت خودروها در بورس کالا کمتر از بازار بوده و همچنین هزینه‌های تولید خودرو را نیز پوشش داده است. شرط موفقیت عرضه در بورس کالا افزایش حجم عرضه می‌باشد.

اقدام لازم: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف گردد تا عرضه خودرو در بورس کالا را با عرضه خودروهای پرتیراژ و کاهش سهم خودروهای اختصاص یافته به طرح جوانی جمعیت افزایش دهد.

ما را دنبال کنید

بر روی آیکون کلیک کنید